Forsiden Antenner Radiostationer Software Diplomer Contest DXCC QSL info QSL cards
Start HF Start Contest Start DX

Antenne Diamond BB7V Vertikal 2-30MHz   Opdateret d. 8.2.2016


[25/02-2013]-   Denne Diamond er nem at have med på ferie.

Jeg har nu haft den med et par gange i bilen på tur i Danmark og da er den dejlig nem at sætte op og få til at virke.
Ingen radialer og intet jordspyd er nødvendigt. Gerne montering højt oppe hvis det kan lade sig gøre men til IOTA testen havde jeg den monteret på en 1½ meter høj hegnspæl med tre barduner og det fungerede fint på alle bånd.
Det er en genial antenne til at tage med i bilen og den fylder ca. 1,2 meter når den er pakket sammen.


[17/02-2012]-   Det har jo været rigtig dejligt vejr så jeg har
                        afprøvet lidt antenne for at se om jeg kunne blive klogere på det.


Min antenne gennem vinteren har været min 20 meter lange inverted-L antenne ophængt i en kraftig 10 meter glasfibermast og med en 12 meter medestang i den anden ende.




Jeg havde en Diamond BB7V vertikal antenne liggende som jeg nu har fået afprøvet.


Data for antennen er:

Frekvens: 2-30 MHz
Impedans: 50 Ohm
VSWR: Mindre end 2.0 (3-30MHz)
Max Pwr: 250W PEP
Connector: PL239
Længde: Ca. 6,7 Meter
Vægt: 0,8 Kg

Som du kan se på billedet blev den monteret i tagkanten for rimelig nem adgang. De medfølgende beslag er nemme at bruge og det virker stabilt.
Selve antennen er en teleskop med 6 aluminiumsled som meget nemt trækkes ud af hinanden og fastgøres ved at dreje røret en halv omgang hvorved det låser sig selv. Der medfølger nogle splitter som kan bruges hvis den skal sidde oppe i længere tid, men dem har jeg ikke brugt.

Tilkobling af antennekabel sker gennem en stor spole i bunden af antennen. Der benyttes et almindelig PL-stik. Jeg har lavet en loop på antennekablet med 3 omgange på ca. 20cm i diameter (se billedet).

Ingen radialer er nødvendige, så den er meget let at montere. Den er også beregnet som en transportabel antenne til HF-båndene så det skal jo være nemt.


Ind til stationen og se hvad den siger til antennen.
Jeg starter med at slå antennetuneren fra og ser hvad SWR viser på de forskellige bånd.
Det ser jo godt ud; Alle bånd 80 - 10 meter inklusiv WARC båndene viser et udslag på mindre end 2 så det er jo som datablade skriver. 6 meter vil den slet ikke have med at gøre. Her giver det uendeligt udslag. 160 meter giver udslag på omkring de 10, så antennen passer jo meget godt med de opgivne data.
Ved brug af den indbyggede antennetuner kan jeg få alle bånd 80-10 meter helt ned på ca. 1.

Jeg har ikke noget målegrej til at afprøve antennen med, men jeg prøver at holde den op mod min Inverted-L antenne.

Nu er denne weekend måske ikke bedst hvad aktivitet på CW angår. Mange deltager jo i WPX SSB contesten, men det blev da til nogle enkelte kontakter. Jeg prøvede at skifte mellem de to antenner medens jeg lyttede på forskellige stationer og kontaktede nogle af dem.

Resultatet af afprøvningerne viste at Inverted-L antennen gik bedre igennem på 20 meter og de lavere bånd medens der ikke var den store forskel på 17, 15, 12 og 10 meter. Dertil skal dog siges at jeg stort set ikke hørte nogen aktivitet på de bånd hvorfor det er svært at lave en sammenligning, men de få stationer jeg svagt kunne høre på Diamond kunne jeg også høre på Inv-L. Jeg fik ingen kontakter på nogen af dem.

Min foreløbige konklusion er at jeg beholder min LW Inverted-L.
Den er godt nok ikke så diskret som Diamond antennen, men den er vist lidt mere effektiv.


OZ1BII - OU2I - 5P2I - XP2I  -   Mail til mig - Alle informationer på disse sider gives uden nogen form for garanti af rigtigheden og er kun beregnet til almindelig information. Jeg skriver om mine oplevelser som radioamatør, om mine stationer (Ten-Tec Argonaut 509 5W, Ten-Tec Century 21, Ten-Tec Triton 540, Yaesu FT-450, Ten-Tec Eagle 599) og antenner (LW, W3DZZ dipol og 3 element Hygain 10-15-20 samt diverse trådantenner) og byggeprojekter. Best 73 de OZ1BII  -  Videoredigering www.abmedia.dk